základní cíle ŠVP a jejich realizace

Základní cíle ŠVP „Začít spolu na celém světě“

  • ·         Naším cílem je umožnit dětem osobní zkušenost s přírodou, vnímat ji všemi smysly, pochopit její zákonitosti a propojenost s naším životem. Budeme děti učit chápat přírodu  jako nejdůležitější součást lidského života, sounáležitost se vším co se v přírodě děje, vlastní  odpovědnost za životní prostředí a poznávání její nepřeberné krásy a tajemství.

  •      .         Environmentální výchova nabízí možnosti získávat a rozvíjet všechny kompetence dané RVP pro předškolní vzdělávání-              kompetence k učení, k řešení problémů, kompetence komunikativní, sociální i personální
  • ·         Důležitou složkou našeho ŠVP je přímé učení ve venkovním terénu, které je hlavně v předškolním věku navíc spojeno i s včasným rozvíjení harmonické osobnosti a přirozené vitality dětí.

  • ·         Předškolní věk a mladší školní věk jsou pro vytvoření vztahu k přírodě určující. Přímé pozorování přírody a přirozený styk s přírodou v raném věku jsou nenahraditelné.

  • ·         Proto se budeme snažit, aby příroda byla dětem čímsi důležitějším a milovanějším než jednou z tisíců definic, které musejí zvládnout během prvních školních let a dát dětem příležitost hlubokých prožitků, pochopení, pozorování a vlastní pomoci k harmonii s přírodou.

  • ·         Zahrada s přírodními prvky bude upravena tak, aby děti mohly využít přirozené prolézačky s motivací k pohybu, který by se měl stát součást jejich zdravého životního stylu.  

 

 

Realizace stanovených cílů

 

  • Za základní úkol považujeme vytvořit dobře fungující skupinu tak, aby se všechny děti cítily její součástí a do školky se těšily. Přejeme si, aby se děti ve školce cítily dobře a v bezpečí. Aby si mohly v klidu hrát a poznávat svět kolem sebe. Vaše děti budou ve školce obklopeny lidmi, kteří dětem rozumí a umí jim v pravou chvíli poskytnout to, co potřebují. V atmosféře bezpečí pak může docházet k rozvoji individuálních vzdělávacích potřeb dětí, které se rozvíjejí prostřednictvím vzdělávací nabídky. Tato nabídka jsou činnosti, které si děti samy volí – mohou se rozhodovat. Učitelé se snaží děti vhodně motivovat, nikdy je však nenutí.
  • Součástí bezpečného prostředí jsou pravidla, která musíme respektovat, abychom se všichni cítili dobře. Pravidla se formulují postupně na základě konkrétních situací. Děti musí pravidlům dobře porozumět a chápat jejich podstatu – znát odpověď na otázku Proč? Pravidla zároveň znamenají určité hranice. Tyto hranice nám však vymezují bezpečný prostor, kde si můžeme hrát, experimentovat, komunikovat – učit se. Porušení pravidel s sebou vždy nese důsledek, který děti předem znají.
  • Pevné místo v režimu dne mají rituály – pravidelně se opakující činnosti, které dávají dítěti pocit bezpečí a zároveň mu pomáhají orientovat se v čase.
  • Hlavní metodou rozvoje dětí předškolního věku je volná hra. Prostředí herny se snažíme uzpůsobit tak, aby i vzdělávací nabídka mohla být realizována formou hry. V našem programu mají své místo činnosti řízené, skupinové, frontální i individuální. Vše na základě momentální situace (tzn. potřeby jednotlivých dětí, počet dětí ve třídě, stanovené cíle apod.). K naplňování cílů využíváme zejména estetické činnosti a činnosti zaměřené na environmentální výchovu.
  • Předmětem environmentální výchovy je výchovné, vzdělávací a osvětové úsilí, které vede každého z nás ke spoluodpovědnosti za současný i budoucí stav přírody, společnosti a za místo, ve kterém každý z nás žije. Klade důraz na péči o životní prostřední, ale také na problémy lidské civilizace. Environmentální výchova je chápána jako výchova, která směřuje k souladu člověka s přírodou, s životním prostředním a zasahuje do různých oblastí jeho aktivit.

  Při realizaci některých cílů uplatňujeme metody artefiletiky. Artefiletika je oborem na pomezí arteterapie (využívá projekce zážitku do výtvarného projevu ) a umělecky zaměřenými předměty jako výtvarná i hudební výchova a literatura. Předmětem artefiletiky je osobnostní rozvoj prostřednictvím tvorby. Pomáhá dětem rozvíjet se a sebepoznávat.

  • Artefiletika je tvořivou cestou a zážitkem, formou výchovy. V artefiletice je kladen důraz na prožitek.
  • Vztah dětí a učitelek je partnerský, kdy učitelky respektují individualitu dítěte, podporuje jeho přirozenou zvědavost, pomáhá mu objevovat, zkoumat a učit se. K tomuto mu připraví vhodně vybavené a upravené centra aktivit a tím ho vede k spontánnímu a přirozenému  plnění dílčích vzdělávacích cílů.